Pieter Jelles Troelstraschool | Cultuureducatie
16733
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16733,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Kunstmagneet

De Troelstraschool is een Kunstmagneetschool. Naast aandacht voor de cognitieve vaardigheden, is er ook (veel) aandacht voor creatieve vaardigheden. Kunst in de breedste zin van het woord heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen, het heeft een grote invloed op het enthousiasme en de leergierigheid. In dit kader krijgen leerlingen binnen de reguliere schooltijd muziekles, beeldende vorming en theaterlessen. De lessen worden gegeven door gekwalificeerde docenten. De Troelstraschool staat voor een bijzonder compleet aanbod en laat uw kinderen al hun talenten ontdekken en ontwikkelen.

 

Muziek, kunst en cultuur hebben niet alleen een positieve invloed op de gemoedstoestand van de mens, maar ook op de intelligentie. Bij kinderen is met wetenschappelijk onderzoek bewezen dat musiceren het IQ verhoogt. Het zelf spelen van muziek werkt positief op de werking en de groei van de hersenen.  Met name het abstractievermogen en het analystisch denken worden sterk verbeterd. Door samen muziek te maken wordt ook nog eens het groepsgevoel en de discipline versterkt, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Met andere woorden: Musiceren levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de toekomstige maatschappij. De P.J. Troelstraschool is een ‘Kunstmagneetschool’ en biedt onder deze noemer intensief en structureel muzieklessen gegeven door vakleerkrachten.

MSA

Muziekschool Amsterdam biedt zowel binnen als buitenschoolse activiteiten aan op de Troelstraschool. Binnen schooltijden krijgen de groepen 5 en 6 ‘Instrumentale oriëntatie’. In een tijdsspanne van 16 weken, maken de kinderen kennis met de blokfluit, djembe (trom), viool en keyboard. De bovenbouw (groep 7 en 8) leert in kleine groepen samen te spelen op de muziekinstrumenten. De kinderen maken zo zelf begeleiding bij de liedjes die zij bij het koor (groep 3 tm 8) leren. Elke groep vormt twee orkesten. Een paar keer per jaar geven zij een presentatie.

Culturele uitstapjes

Elk jaar wordt de kinderen een voorstelling en/of museumbezoek aangeboden. Een enkele keer halen we de voorstelling naar school. Ook gaan de kinderen naar het theater of een concert voor bijvoorbeeld een muziekvoorstelling of dansstuk. Veelal sluiten deze uitstapjes aan bij een thema waar de leerlingen aan gewerkt hebben.